Stevige trek of behoefte

gezond of junkfood Be-RealAls je maag knort, heb je te lang gewacht met het geven van voeding. Dit gevoel in de maag noemt men “buikhonger”. Dit ontstaat na ongeveer 3 tot 4 uur nadat je gegeten hebt. Daarom het advies om na maximaal 2,5 tot 3 uur iets te eten. Hiermee voorkom je dat het lichaam zijn ruststofwisseling verlaagt en je vetopslag verhoogt. Als je maag de hele dag knort, kan het ook te maken hebben dat je voeding 3 dingen te weinig bevat:

  • Voedingsvezels (verzadigd en vertraagd verteringsproces)
  • Eiwitten (verzadigd en verteerd langzaam)
  • Vetten (verteerd zeer langzaam)

Maar soms kan het voorkomen dat je geen honger hebt, maar gewoon trek in lekkere dingen. Houdt dan rekening met twee dingen:trek hebben in of behoefte hebben aan”.

Houd je aan je voedingstijdstippen en als je tussentijds trek krijgt vergroot dan de 3 genoemde voedingstoffen tijdens je maaltijd. Feit is dat je ervoor moet zorgen dat je een bepaalde behoefte vermindert of op een zo gezonde manier bevredigd. Als je niets aan deze behoefte doet, bestaat de kans dat die op een later moment sterker terugkomt en dat je dan juist zwaarder de fout in gaat.

Dat je behoefte hebt aan een bepaalde voedingsstof (zoet, zout, gekruid of iets dergelijks) kan in het lichaam op verschillende manieren ontstaan:

  • het lichaam heeft het echt nodig (als bouw- of brandstof),
  • het lichaam is eraan gewend (gewoonte)
  • het lichaam is eraan verslaafd (suiker, nicotine, koolhydraten, vet).

Het is de kunst om het noodzakelijke aan je lichaam te geven. Maar let op: de smaken zoet, zout en vet zijn smaken waar je lichamelijk en geestelijk aan kunt wennen. Hoe meer je ervan nuttigt, hoe minder je ervan proeft waardoor je meer van deze stoffen nodig. Als je streng voor jezelf bent, duurt een ontwenningsproces gemiddeld ongeveer 2 tot 3 weken. Geef je lichaam de kans om te ontwennen!