Eiwitten op nummer 1

Eiwitgebruik voor gewichtsbeheersing is al ruim 30 jaar een erkende methode. Het lichaam bestaat uit verschillende weefsels waar water en eiwitten belangrijk voor zijn.  Weefsels zoals de huid, spieren, haar en hormonen bestaan voornamelijk uit deze 2 grondstoffen.

Uit onderzoek is gebleken dat overgewicht voornamelijk komt door het eten van te veel koolhydraten en suikers (in combinatie met te weinig lichaamsbeweging). Daardoor komen eiwitten, voedingsvezels, water, vitamines en mineralen te weinig van binnen.

Eiwitconsumptie kan op 2 manieren: natuurlijke voeding of eiwitpoeder. Om aan je minimale hoeveelheid eiwitten te komen dien je verdeeld over de dag de juiste hoeveelheden van de juiste eiwitten te consumeren. Eiwitpoeder is hier een gemakkelijke variant. Enkele voordelen:

– Tijdbesparend: mengbaar in vloeistof;
– Zuiver: zonder hormonen zoals in vlees;
– Eenvoudiger: maatschep is ong. 25 gram;
– Snellere opname: poeder verteert sneller;
– Hogere biologische waarde: wordt beter opgenomen;
– Goedkoper: 1 kilo eiwitpoeder kost gemiddeld 20 Euro. Dat is ongeveer 5,3 kilo kip (42 Euro).

Hoeveel eiwitten dien je te consumeren?
Daarom zijn wij voorstander van eiwitpoeders zodat het lichaam goed onderhouden wordt. De hoeveel eiwitten die jij nodig hebt is afhankelijk van: geslacht, leeftijd (meer eiwitten tijdens groei), lichamelijke gesteldheid (meer eiwitten voor herstelfase), lichamelijke omstandigheid (thuis of sportschool), hoeveelheid spiermassa en lichamelijke activiteit.

Minimaal: man: 1,4 gram x gewicht en vrouw 1,2 gram. Bij een beperking lijdt dit tot verstoring van lichaamsprocessen: versnelling verouderingsproces (minder elastische huid), haaruitval,  blessuregevoelig, ontstekingen, ziektes (door slecht onderhoud van spieren, pezen en hormonen) en verstoring van de hormoonhuishouding (slecht humeur, moe, laag libido, toename vetopslag of stressgevoelig).

Wil je meer weten over eiwitten en het kiezen van eiwitpoeder (soorten, kwaliteit, etc.), klik dan hier.