Positief actief

We hebben allemaal wel een doel die we willen behalen. Meestal weten we wel wat we moeten doen maar doen we het niet. De dingen die we doen, doen we het liefst met zo min mogelijk moeite en met de grootste beloning. Dit geldt ook voor ons lichaam. Waar gaat het mis en waarom hebben we hulp nodig? Het geheim zit hem in het proces tussen “denken” en “doen”.  Ben Tiggelaar: “Gedrag is de zwakke schakel tussen plannen en resultaten”.

Ons gedrag bestaat uit: “bewust en gepland” en “onbewust en automatisch”. Bij bewust en gepland gedrag is wat we van plan zijn te doen. Dit gedrag bestaat maar uit 5 % van ons totale gedrag. Volgens de Amerikaanse onderzoeker Icek Ajzen spelen drie factoren een rol bij dit gedrag:

  1. Hoeveel nut heeft het? (bv. Helpt hardlopen bij afvallen?)
  2. Hoe denken anderen over mijn gedrag? (bv. Vriend vraagt waarom je nu geen bier drinkt in de kroeg)
  3. Kan ik het uitvoeren? (bv. Ik kan geen 5 minuten hardlopen.) Het gaat dan niet of je het werkelijk kunt maar hoe jij erover denkt.

Onbewust automatisch gedrag is het getoonde gedrag. Dit ontstaat door aangeleerde ervaringen waarvoor je direct “beloond” of “bestraft” werd. De Russische fysioloog Ivan Pavlov noemde dit “conditioneren” (door een prikkel ontstaat een lichamelijke reactie). Dit principe is aan elk doel te koppelen. Dus ook gezond eten of sporten.

Om je doel te bereiken zul je dus veranderingen in je dagelijkse bezigheden moeten bewerkstelligen. Om dit te kunnen veranderen is kracht, tijd, discipline en doorzettingsvermogen voor nodig. Hieronder 3 tips om dit te veranderen:

  1. Combineren van vervelend met leuk: bv. hardlopen en daarna een biertje drinken;
  2. Dagelijks prioriteiten stellen: een dagplanning maken;
  3. Evalueer jezelf in een “gezondheidslogboek”. Dit maakt veranderingen zichtbaar.