“P” van Probleemomschrijving

2 vrouwen samen rennen-850x400Omschrijf je “probleem” en de oplossing: Bv. afvallen, gespierder worden of een halve marathon uitlopen. Koop een schrift en noem het je “gezondheidslogboek”. Daarin vermeld je de startdatum en zaken zoals gewicht, leeftijd, lengte, spiermassa, vetmassa en de ruststofwisseling (bij uw healthcoach van Be-Real). Maak vervolgens foto’s van jezelf in ondergoed: de voorkant, zijkant, achterkant.

Maak van je probleem een doel en maak hem “S.M.A.R.T.”:

  • Specifiek: wat en hoe ga je iets doen? Vb. “Voor 10 juni wil ik 5 kilo afvallen door gezonder eten en meer bewegen.”;
  • Meetbaar: bv. Nr. 5 van het voorbeeld hierboven;
  • Acceptabel: jouw doel moet wel bereikbaar zijn: vb. 5 kilo in 5 weken verliezen;
  • Realistisch: bv.: Ik wil in 4 weken 2 kilo spiermassa aankomen in;
  • Tijdsgebonden: bv.: 5 kilo afvallen in 5 weken.

Bij het omschrijven van je doel stel je jezelf de 4 vragen:

1. Hoe kan ik mijn gestelde doel bereiken?
Plan je sportmomenten en gebruik een gezonde boodschappenlijst. Vb: Doel = 10 kilo afvallen > anders eten en bewegen > andere boodschappen doen en sporten > welke boodschappen en hoe bewegen.

2. Wat is de eerste stap richting mijn doel?
Noteer een stap die je eenvoudig kunt zetten en voer hem uit. Noteer in je boek: “gezonde boodschappenlijst”; Je start is gemaakt!

3. Kan ik het zelf of heb ik hulp nodig?
Zelf aan de gang; Google, Youtube, Facebook, Istagram, etc.
Hulp: Vraag dit aan mensen om je heen: vrienden, familie, gezin, collega’s, etc. Laat ze je niet verleiden door ongezonde voeding of van je plan af te wijken.

4. Welke obstakels zijn er en hoe ga ik daar mee om?
Mensen en gebeurtenissen kunnen jouw plan storen. Vermijd negatieve mensen en probeer negatieve gebeurtenissen te voorkomen. Zoek positief ingestelde mensen op en een gezonde omgeving op.