“R” van Reinigen van de inwendige mens

keuken eten snijden-850x400-1

De processen in het lichaam (hormoonhuishouding of ruststofwisseling) worden beïnvloed door allerlei factoren. Je voelt je zwak, futloos of hebt last van onregelmatige stoelgang. Je organen zijn hier grotendeels verantwoordelijk  voor en spelen een rol bij gewichtsbeheersing. Dus naast goede voeding en training is het ook belangrijk om je organen in optimale conditie te houden.

Je lichaam komt constant in aanraking met schadelijke stoffen uit de omgeving. De soort en hoeveelheid:
– giftige stoffen je inademt;
– voeding (biologische producten, hormoonvlees, etc.);
– vocht (alcohol, water, etc.);
– genotsmiddelen (sigaretten, suiker, etc.);
– medicijnen;
– lichaamsbeweging (actief werk, sport, etc.).

Net zoals je auto heeft je lichaam ook structureel onderhoudsbeurten nodig. Hieronder worden de belangrijkste organen genoemd die onderhouden moeten worden:

1. De lever
Breekt gevaarlijke stoffen af. Het weegt 1,5 kilo en per dag stroomt er 100 liter bloed doorheen. Is o.a. verantwoordelijk voor de opbouw en afbraak van glycogeen (energie opgeslagen in spieren en lever). Lever is verantwoordelijk voor het omzetten van glucose in vet en andersom.

2. De dunne darm
Ongeveer 5 meter lang en zorgt ervoor dat het verteerde voedsel in je bloed terecht komt. De wand van deze darm is opgebouwd uit kleine uitstulpingen (vlokken). Deze blijven gezond door vezelrijke voeding zoals groente en fruit. Hierdoor wordt het voedsel beter opgenomen.

3. De dikke darm
De dikke darm is ongeveer 1,5 meter lang en zorgt ervoor dat het laatste vocht en zouten uit voeding verwijderd worden. Het lichaam vraagt om een bepaalde hoeveelheid vocht. Als je te weinig drinkt, zal het lichaam dus ook veel vocht uit de voeding in de dikke darm trekken. En dit heeft invloed op je stoelgang.

4. De nieren
De filters van het lichaam. Vermengt water met afvalstoffen voor verwijdering (eerst omgezet in ureum). De kleur moet lichtgeel zijn. Probeer ook te voorkomen dat je dorst krijgt. Ben voorzichtig met bepaalde dranken, want die kunnen er juist voor zorgen dat het lichaam vocht verliest (koffie, thee en alcohol).

5. Het bloed
Belangrijk voor het transport van stoffen (bv zuurstof). Te weinig water maakt bloed stroperig. Hierdoor vertraagt het voedingsproces van je weefsels. Hart kan daardoor harder gaan pompen. Dit kan verschillende symptomen veroorzaken zoals vermoeidheid, hoofdpijn, slechte concentratie, verstopte darmen, huiduitslag en overgewicht.

6. De longen
De longen hebben invloed op je gewicht. Voor vetverbranding heb je zuurstof nodig. Krijgt het lichaam te weinig zuurstof, dan kan het eiwitten als brandstof gaan gebruiken in plaats van vetten (daar is meer zuurstof voor nodig). En het heeft een negatief effect op je ademhalingsfrequentie en hartslag.

Reinigende voedingsstoffen
Groentesappen, water, peulvruchten, mineralen, zaden en pitten, bleekselderij, broccoli, citroen, grapefruit, artisjokken, asperges, groene bladgroenten, abrikozen, dadels, kokosnoot, knoflook, papaja, radijs, koolsoorten, rauwkost, witlof, amandelen, tomaten, aardbeien, groene thee, komkommer, taugé, appelen, olijfolie, kruiden, wortelen, alfalfa, verschillende bieten (behalve suikerbieten) en zuurkool.

Voedingsstoffen die je liever moet vermijden: koffie, brood, suiker, zout, peper, sigaretten, alcohol, gefrituurde voeding, mosterd, pinda’s, kunstmatige zoetstoffen, azijn, sojaproducten, rijst, mayonaise, medicijnen, koolzuurhoudende dranken en  koemelk.