“T” van Timemanagement

Timemanagement Be-Real

Welke keuze jij je hele leven maakt heeft gevolgen hebben voor de rest van je leven. Je kunt je keuzes enigszins managen. Ook met betrekking tot gewichtsbeheersing. Maar om bepaalde keuzes te maken dien je wel eerst te zorgen dat je weet wat je wil. Weet wat je doel is en wat je wil bereiken. Want dan zul je de keuzes maken die je dichter bij het bereiken van je doel brengen.

Bij het maken van keuzes hoort ook het stellen van prioriteiten. Wat dient er nu eerst gedaan te worden en wat kan later. Je eerste prioriteit is natuurlijk je eigen lichaam. Daarom is het van belang om eerst je voedingsmomenten op een dag te plannen. Het maakt niet uit hoe lang of druk je dag is. Zorg bij het maken van je planning dat je voedingsmomenten er als eerste in staan.

We hebben het tegenwoordig allemaal druk want er wordt van alles van ons verwacht. Het is aan jou waar jij je tijd aan besteedt! Wil je na een dag hard werken jezelf belonen door lekker met een zak chips op de bank te liggen of ga je hardlopen? Analyseer je tijd van een week. Bereken:

1. hoeveel uren je werkt of naar school gaat
2. hoeveel uren je studeert
3. hoeveel uren je slaapt
4. hoeveel uren je besteedt aan eten (inclusief  bereiden of klaar maken)
5. hoeveel uren je met andere belangrijke zake bezig bent

Als je dit gedaan hebt, bereken je hoeveel uren je per week over hebt. Probeer deze uren verspreid over de week te verdelen en dit is dan de tijd voor je gezondheid.

Door bezig te zijn met je planning ga je praktischer om met je tijdsverdeling. Zo kun je “schaven” aan bepaalde tijdsbestedingen.
Enkele zinvolle tips om tijd te winnen:
– Maak een overzicht van de supermarkten, groentewinkels, viswinkel, drogisterijen, natuurwinkels en markten. Dit scheelt tijd als je weet waar je ze kunt vinden als je haast hebt en toch nog iets gezonds in huis wil halen;
– Maak gebruik van een agenda. Probeer een activiteitenlijst te maken en plan het in je agenda. Plan het niet achter elkaar maar zorg dat je er wat tijd tussen laat;
– Plan je quality-time: tijd voor jezelf, voor leuke dingen, voor je vrienden;
– Maak gebruik van de agenda van je gsm. Laat het afgaan als het tijd is om je activiteit op te pakken.